Re: [gnome-nl] Oproer in de de cd/dvd-werkplaats

Op di, 05-09-2006 te 00:28 +0200, schreef Reinout van Schouwen:
> Op maandag 04-09-2006 om 22:13 uur [tijdzone +0200], schreef Jan
> Claeys:

> Sorry, maar dat is aperte onzin.
>
> Philips en Sony, dat zijn merknamen.

Van "CD" zou ik het niet 100% zeker durven zeggen, maar "Compact Disc"
is alleszins wel een merknaam, en "DVD" ook (net als "DVD+RW" etc.
trouwens) .

Daarnaast vind ik de combinatie van "cd" met "CD-R" of "dvd" met
"DVD+RW" in één context (wat nu gebeurt) werkelijk lelijk.

> 'cd' en 'dvd' worden volgens de officiële (groene, wit weet ik niet)
> spelling met kleine letters geschreven, zie ook
> http://nederlandsewoorden.nl/.

Je bedoelt het advies van die mensen die de opdracht kregen om de
Nederlandse spelling simpeler te maken, die vervolgens moeilijker
maakten, en op de kritiek daarop reageerden door het nog moeilijker te
maken?  Dat lijkt me een zeer betrouwbare bron.  ;-)

NB: de Belgische overheid gebruikt 'BTW' (waarschijnlijk omdat alle
andere belastingen ook met hoofdletters afgekort worden), terwijl die
lijst 'btw' zegt.  Blijkbaar zijn er dus wel meer mensen die niet
akkoord gaan met die woordenlijst...

--
Jan Claeys