Re: [gnome-nl] Oproer in de de cd/dvd-werkplaats

Op ma, 04-09-2006 te 17:50 +0200, schreef Jurian Sluiman:

> Wat dit betreft ben ik het hier niet mee eens. Een afkorting met
> hoofdletters is hier niet van toepassing. Zie ook dit citaat van
> taaladvies:
> Vooral bij afkortingen waarvan de woorden uit de volledige benaming
> geen beginhoofdletter hebben, en bij afkortingen met woorduitspraak is
> er een sterke tendens om ze na verloop van tijd met kleine letters te
> schrijven.
> (http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/51/). Een cd is net als tv en
> pc een woord wat geschreven wordt zonder hoofdletters.

Correctie: 'CD' is geen woord maar een merknaam (mogelijk gebaseerd op
een afkorting) die door de eigenaar ervan echter altijd met hoofdletters
geschreven wordt.  En DVD is (officieel) zelfs helemaal geen afkorting,
maar wel een merknaam, *met* hoofdletters.  En geen van beide hebben wat
men een "woorduitspraak" noemt.

Ik weet wel dat een (levende) taal niet altijd even logische regels
volgt, maar we moeten het ook niet opzettelijk moeilijker gaan maken dan
nodig is, toch?

Om nog niet te zeggen dat er volgens taaladvies.net enkel een tendens
bestaat om _sommige_ woorden die aan die voorwaarden voldoen met kleine
letters te schrijven, het is dus zeker geen regel.

--
Jan Claeys
(die misschien ooit nog eens zelf z'n eigen onvolmaakte spelling- en