[gnome-nl] Oproer in de de cd/dvd-werkplaats

Waarde collegae,

Er was sprake van enige verwarring in de vertaling van "cd/dvd-maker" en
"cd/dvd-werkplaats". Twee zaken zijn aan de orde:

1.  Hoofdlettergebruik

    Aan het begin van een zin hoort een hoofdletter. Als je een afkorting
    normaal gesproken met een kleine letter spelt, krijgt die aan het begin
    van een zin natuurlijk wél een hoofdletter. Daarnaast is het
    afwisselende hoofdlettergebruik in termen als "dvd+R DL" niet bepaald
    fraai; in dit geval is "DVD+R DL" veel mooier.

    De wijzigingen die ik heb doorgevoerd, kun je bekijken op:
    http://cvs.gnome.org/viewcvs/nautilus-cd-burner/po/nl.po?r1=1.34&r2=1.35

2.  Cd/dvd-maker versus cd/dvd-werkplaats

    Nautilus en nautilus-cd-burner gebruikten de beide hierboven genoemde
    termen. Het spreekt voor zich dat we één vaste vertaling moeten
    hanteren. Om de inconsistentie op te lossen heb ik er nu overal
    "dvd/dvd-maker" van gemaakt. Deze keuze stuitte echter op hevige kritiek
    van een zeker heer Van Schouwen [1], die direct de vergelijking met het
    tenenkrommende "bestandsbeheerder" maakte. Andere deelnemers aan de
    discussie deelden echter mijn keuze voor cd/dvd-maker. Momenteel zijn de
    vertalingen van nautilus en nautilus-cd-burner in CVS consistent; dat is
    alvast een verbetering.

Over het eerste punt is iedereen het - denk ik - wel eens, maar om de
impasse (punt 2) te doorbreken stel ik voor dat iedereen met een ter zake
doende mening deze mail beantwoordt en zo hard mogelijk zijn mening in de
richting van deze lijst schreeuwt, bij voorkeur voorzien van een motivatie.

Ik dank u voor de aandacht en wens u een fijne Gnome 2.16-ervaring toe. Of
is Gnome-2.16-ervaring toch beter? ;-)

  mvrgr, Wouter

[1] Ik verdenk deze Van Schouwen er overigens van de werkplaats-variant
    verzonnen te hebben. En ja, het is ook deze Van Schouwen die het
    bezoedelde woord "webstek" propageert in de anders zo puriteinse
    nl_NL-vertaling...
--
:wq                                                       mail uws xs4all nl
                                                      web http://uwstopia.nl