Re: [gnome-nl] Oproer in de de cd/dvd-werkplaats

Op zo, 03-09-2006 te 23:41 +0200, schreef Wouter Bolsterlee:
> Er was sprake van enige verwarring in de vertaling van "cd/dvd-maker"
> en "cd/dvd-werkplaats". Twee zaken zijn aan de orde:
>
> 1.  Hoofdlettergebruik
>
>     Aan het begin van een zin hoort een hoofdletter. Als je een
> afkorting normaal gesproken met een kleine letter spelt, krijgt die
> aan het begin van een zin natuurlijk wél een hoofdletter. Daarnaast is
> het afwisselende hoofdlettergebruik in termen als "dvd+R DL" niet
> bepaald fraai; in dit geval is "DVD+R DL" veel mooier.
>
>     De wijzigingen die ik heb doorgevoerd, kun je bekijken op:

> [...]

Nu heb je nog steeds soms 'cd' en 'dvd', en soms 'CD' en 'DVD', zo
consistent vind ik dat dus niet.  ;-)

Persoonlijk vind ik "altijd hoofdletters" de enige juiste manier, en wel
om de volgende redenen:

      * zo schrijft de uitvinder en eigenaar van de merknaam het (een
        klein beetje respect mag ook wel)
      * het staat ook zo op alle verpakkingen ervan die ik kan vinden
        (herkenbaarheid is belangrijk)
      * het is de enige manier om consistent te zijn met de benamingen
        van allerlei verwante producten zoals CD-R, DVD+RW, etc.

> [...]
>
>     Nautilus en nautilus-cd-burner gebruikten de beide hierboven
> genoemde termen. Het spreekt voor zich dat we één vaste vertaling
> moeten hanteren. Om de inconsistentie op te lossen heb ik er nu overal
> "dvd/dvd-maker" van gemaakt. Deze keuze stuitte echter op hevige
> kritiek van een zeker heer Van Schouwen [1], die direct de
> vergelijking met het tenenkrommende "bestandsbeheerder" maakte. Andere
> deelnemers aan de discussie deelden echter mijn keuze voor
> cd/dvd-maker. Momenteel zijn de vertalingen van nautilus en
> nautilus-cd-burner in CVS consistent; dat is alvast een verbetering.

Ik vind 'maker' wel nogal "algemeen" klinken ('maken', 'doen', e.d. zijn
van die woorden die heel veel betekenissen kunnen hebben...), maar ik
zie ook niet meteen een beter woord.

Een iets correctere beschrijving zou 'samensteller' zijn, maar of dat nu
echt beter klinkt?  Misschien 'CD/DVD samenstellen' (dan hebben we
meteen een infinitief, zoals het hoort in de menu's ;-) )?

--
Jan Claeys