Re: Web sitesi

Listedeki "ekibi tekrar topluyoruz, bu son soygunumuz olacak" havasının
verdiği motivasyonla Linux hakkında kısa bir tanıtım yazısı yazdım, ekte
gönderiyorum. Beğenilmezse daha da uzatabilir veya kısaltabilirim.

Burak

Alper Ersoy wrote:

>[not alindi]

>Merhaba,
>
>Ilk aklima gelen ilk once sizlerden iki ayri yazi alip
>
>$ cat burak.txt sinan.txt | sort | uniq
>
>yapmakti. Ama madem siz KDE kullanan GNOME cevirmenisiniz, o halde isi
>ikiye bolelim size sadece Linux hakkinda yazmak dussun. GNOME ile ilgili
>kismi Sinan I.'ye devrettik.
>
>Ne kadar yazilacagi konusuna gelince, gonlunuzden ne koparsa. Ne kadar
>yazilmasi gerektigini ben bilmiyorum, ama bu yazinin hedef kitlesinin
>Linux'a yabancilar oldugunu hesap edersek, bilmek isteyecekleri ve o an
> [...]

Linux Nedir?

Şu an burada bunu okuyor olmanız büyük olasılıkla Linux'un ne olduğunu biliyor olmanızı gerektirir ama gene de buraya
yanlışlıkla gelmiş olanlar veya Linux hakkında bilgi arayanlar için Linux'un ne olduğu hakkında kısa
bir açıklama yapalım :-)

Linux, 1991 yılında Finlandiyalı bir Bilgisayar Mühendisliği öğrencisi olan Linus Torvalds'ın geliştirdiği bir proje
olarak başlamış ve internet üzerinde dünyanın dört bir tarafında halen geliştirilmekte olan bir
işletim sistemi çekirdeğidir. GNU/GPL (General Public License / Genel Kamu Lisansı) altında geliştirilmekte ve
dağıtılmaktadır. (GPL ile geliştirilen yazılımların kaynak kodu dahil kopyalanması, dağıtılması, değiştirilmesi
hatta satılması serbesttir. Tek kısıtlaması değişiklik yapılmışsa gene kaynak kodununun sağlanmasıdır) Halen dünyanın dört
bir yanında -sayısı tam olarak bilenemeyen fakat binlerce olduğu tahmin edilen- bir çok şirket,
kullanıcı grubu veya kişi tarafından geliştirilmiş Linux çekirdeğini kullanan işletim sistemi bulunmaktadır. Linux
çekirdeğini kullanan ve üzerinde GNU ve ticari yazılımlar bulunan bu işletim sistemlerine "Dağıtım" adı
verilmektedir. En bilinen dağıtımları Slackware, Red Hat, SuSE, Mandrake, Debian ve Caldera olarak sayabiliriz. Türkiye'de
de çeşitli Linux dağıtımı projeleri olmakla beraber hali hazırda kullanılabilir durumda Gelecek Linux (güncel) ve Turkuaz
(eski sürüm) bulunmaktadır. Tüm güncel Linux dağıtımlarında Türkçe sorunsuz olarak kullanılmaktadır.

Linux, büyük teknoloji/donanım şirketlerinin Linux'a yatırım yapmaları ile, özellikle 2000 yılından itibaren kurumsal
anlamda geniş bir kullanım yelpazesine kavuşmuştur. İnternetle neredeyse bütünleşik olarak geliştirilen Linux'un geniş ağ
desteği, sağlamlığı ve ölçeklenebilirliği profesyonel dünyada da Linux'un önünü açmaya başlamıştır. Hatta resmi olmayan
bilgilere göre Microsoft en büyük rakibi olarak Linux'u görmektedir.

Tabi ki Linux sadece kurumsal değil bireysel kullanım için de son derece yeterli bir yapıya sahiptir. Linux ile internette
gezebilir, elektronik posta alıp gönderebilir, hemen her çeşit programlama dilinde yazılım geliştirebilir, grafik
düzenleme yapabilir, internet üzerinden icq ve benzeri mesajlaşma/sohbet uygulamalarını kullanabilir, oyun oynayabilir, MS
Office uyumlu dosyaları okuyup oluşturabilir, mp3 dinleyip her türlü video formatını izleyebilir ve bunlarıy
aratabilirsiniz.

Türkiye'de dernekleşmiş bir Linux Kullanıcı grubu ve Linux desteği sağlayan çeşitli şirketler bulunmaktadır. Ayrıca bir
çok Linux uygulaması ve grafik arabirimleri Türkçe'ye çeviren gönüllülük esasına dayalı gruplar Linux'u Türkçe'ye
çevirmektedir. Şu an bulunduğunuz web sitesi de bunlardan biri olan Gnome çeviri grubu tarafından hazırlanmıştır.

Evinizde veya işinizde Linux kullanmakla; açık kaynak kodlu sistemleri desteklemiş, dünyanın en kalabalık ve dinamik
yazılım topluluklarından birine doğal üye olmuş ve en önemlisi sağlam ve esnek bir işletim sistemine sahip olmuş olursunuz.

Linux hakkında daha detaylı bilgi için aşağıdaki linklerle başlayacak bir internet araştırması yapmanızı öneririz.

www.gnu.org /İngilizce - Türkçe'ye kısmen çevrilmiş/
www.linux.org.tr /Türkçe/
www.linux.org /İngilizce/
www.geleceklinux.com /Türkçe/