Re: [gnome-nl] Sneltoetsen (mnemonics) en smalle letters

Kunnen er in Gnome technisch gezien conflicten optreden? Ik ben van andere omgevingen gewend dat wanneer er twee dezelfde letters onderstreept zijn, er automatisch een andere letter als mnemonic wordt gekozen. Dit is uiteraard minder netjes/handig. Maar geen echt confilct toch?

2012/5/30 Wouter Bolsterlee <wbolster gnome org>
Reinout van Schouwen schreef op wo 30-05-2012 om 12:44 [+0200]:
> Maar dat neemt niet weg
> dat sneltoetsen niet zo dicht mogelijk bij het Engelse origineel
> hoeven
> te zitten. Belangrijker is dat je conflicten vermijdt met andere
> sneltoets-elementen in hetzelfde venster en zo consequent mogelijk
> bent
> met de sneltoetsen in andere vertaalde toepassingen in Gnome.

Een aanpak die ik zelf vaak gebruik is ongeveer de volgende:

     * Als de string uit een woord bestaat of als het belangrijkste
       woord vooraan de string staat, neem ik bij voorkeur de eerste
       letter van de string. Voorbeeld: "_Plakken"
     * Als de string een actie aanduidt (knop, menu-item, enz.), dan
       kies ik bij voorkeur voor het werkwoord. Bijvoorbeeld: "Tekst
       _plakken"
     * Ik gebruik bij voorkeur de eerste letter van de lettergreep met
       de klemtoon:
             *  Voor veel werkwoorden met voorvoegsels als
               "ver-" (ver_nieuwen), "be-" (be_schrijven) en
               "her-" (her_stellen) betekent dit dat de onderstreping
               niet aan het begin staat.
             * Voor werkwoorden met voorzettels als "op-" (_optellen),
               "in-" (_invullen) en "af" (_afsluiten) geldt dat juist
               wel.
     * Als er conflicten optreden, gebruik ik bij voorkeur de eerste
       letter van een lettergreep, en niet zomaar een andere letter.
       Voorbeeld: "Bestand terug_zetten" (als de "t" al in gebruik is)

Dit zijn geen harde regels, maar meer iets dat ik in mijn achterhoofd
houd bij het vertalen.