Re: [gnome-nl] design voor zakenkaartje kiezen.

On Sun, 2005-04-24 at 12:59 +0200, Ronald S. Bultje wrote:

Hey Ronald,

> [...]
> collectie individuen met een gezamelijke interesse, en daar moet je niet
> teveel druk op leggen; dat zal niet lang goed gaan.
>
> Dat gezegd, heb ik er niks op tegen om bij GNOME-NL een database aan
> GNOME-software-ontwikkelaars bij te houden, of anderzijds je relatie met
> GNOME-NL als argument te gebruiken waarom men jou hun commerciele
> GNOME-software moet laten schrijven. Als bedrijven ons vragen stellen
> hierover op bv. congressen of presentaties, dan kunnen wij zo'n database
> aanspreken. De uiteindelijke keuze zal dan bij het bedrijf liggen, wij

Dus een adviserende rol spelen voor die bedrijven die met concrete
vragen omtrent dit soort mogelijkheden afkomen?

Want dat lijkt ook mij het meest interessante voor een organisatie als
GNOME-NL.

Hoe we deze database hanteren is uiteraard een heel andere discussie.
Maar het lijkt me goed en gezond om hier eens de hoofden over te
breken.

Uiteraard op een moment wanneer GNOME-NL hier klaar voor is :-).

> Denk hierbij overigens aan de GNOME foundation regels: je kan je GNOME
> business card wel gebruiken om contacten aan te leggen, net zoals dat
> met je GNOME email adres e.d. kan (herkenningspunt), maar deze (i.i.g.
> je email adres, of je foundation membership als zulks) kunnen niet
> gebruikt worden voor directe commerciele doeleinden.

Als GNOME foundation-lid met professionele taken, die nauw aansluiten
bij wat er zich afspeelt in de opensource wereld, heb ik deze GNOME
foundation regels uiteraard doorgenomen. Deels vanuit dat perspectief
stelde ik me de vraag: We hebben nu wel GNOME business kaartjes, maar
wat mogen we ermee doen tijdens het professionele deel van ons leven?

----
ps. Ik ben uiteraard van mening dat opensource/free software en
commerciële zaken met elkaar te combineren zijn. Heel onze geliefde GPL
en LGPL licenties zijn geoptimaliseerd om ook de commerciële aspecten
van software ontwikkeling mogelijk te maken. Ik geniet er dan ook van
wanneer opensource/free softwares met success en op de juiste manier in
een commerciële omgeving ingezet worden.

We mogen daarom, vind ik, dit niet opzij zetten. Ik vind dat
voorzichtigheid maar niet angst hier de boodschap is. We kunnen immers,
geloof ik, als opensource community bedrijven ook sturen om op de juiste
manier met onze softwares om te gaan.

--
Philip Van Hoof, Software Developer @ Cronos
home: me at pvanhoof dot be