Re: [gnome-nl] Release notes Gnome 3

Hoi Wouter,

Op woensdag 06-04-2011 om 19:45 uur [tijdzone +0200], schreef Wouter
Bolsterlee:

> * Release notes heb ik voor de verandering maar eens onvertaald
>   gelaten. Deze term wordt ook door Nederlandse bedrijven gebruikt
>   en "uitgavenotities" of weet ik veel wat klinkt echt belabberd,
>   vind ik.

Ik noem het meestal ‘opmerkingen bij uitgave’ of ‘uitgave-opmerkingen’.

Om de een of andere reden is de e-mail over het vertaalde persbericht
die ik vanmiddag stuurde niet op de lijst doorgekomen. Als daar nog
opmerkingen over zijn dan hoor ik het ook graag, maar ik ga 'm al wel
vast op nl.gnome.org zetten. Het origineel staat op
http://www.gnome.org/press/releases/2011-04-gnome-3.0-released.html

Groton, MA, 6 april 2011: Vandaag heeft het Gnome-werkomgevingsproject
Gnome 3.0 uitgebracht, de belangrijkste ontwerpvernieuwing in het werken
met computers in negen jaar. Een revolutionaire nieuwe
gebruikersinterface en nieuwe functionaliteiten voor ontwikkelaars maken
dit een historisch moment voor de vrije- en opensource-werkomgeving.
Binnen Gnome 3 is Gnome Shell de van de grond af aan opnieuw bedachte
gebruikersinterface van de volgende-generatie-werkomgeving. Deze
innovatieve interface stelt gebruikers in staat zich op hun taken te
concentreren met een minimum aan afleiding zoals mededelingen, extra
werkbladen of achtergrondvensters.
Jon McCann, één van de ontwerpers van Gnome Shell, zegt over het
designteam: ‘we hebben een behoorlijk andere aanpak gekozen bij het
ontwerp van Gnome 3, dat zich richt op de gewenste ervaring en daaruit
het interface-ontwerp laat volgen.’ Het resultaat: ‘Als het goed is zult
u zich geconcentreerder, bewust, effectief, capabel, gerespecteerd,
prettig en op uw gemak voelen’. Gnome Shell is bedoeld om ‘ons te helpen
omgaan met het moderne leven in een drukke wereld. Ons te helpen om te
verbinden, op schema te blijven en aan het stuur te blijven zitten.’
Gnome Shell, zegt hij, houdt de gebruiker ‘geïnformeerd zonder
onderbroken te worden.’

Het ontwikkelplatform van Gnome 3 omvat verbeteringen in de
weergavemodule, nieuwe programma-aanroepspecificaties, meer zoekopties,
berichtenverkeer met gebruikers, systeeminstellingen en geoptimaliseerde
library's. Toepassingen voor Gnome 2 blijven zonder aanpassingen werken
in Gnome 3, waardoor ontwikkelaars in hun eigen tempo naar Gnome 3
kunnen overstappen. Zie voor meer details de uitgave-opmerkingen bij
Gnome 3.

Matt Zimmerman, de CTO bij Canonical, prijst Gnome 3: ‘Terwijl constante
veranderingen, zowel in softwaretechnologie zelf als in de houding van
mensen ertegenover zich aandienen, moeten langetermijn-softwareprojecten
zichzelf opnieuw uitvinden om relevant te blijven. Het sterkt me dat de
Gnome-gemeenschap deze uitdaging opneemt en antwoordt op de evoluerende
eisen van gebruikers en daarbij vraagtekens zet bij de status quo.’

Miguel de Icaza, een van de oprichters van Gnome, viert de nieuwe
uitgave: ‘Gnome gaat door met innoveren op het gebied van
werkomgevingen. De nieuwe Gnome Shell is een geheel nieuwe
gebruikerservaring die van de grond af aan is ontworpen om de
gebruiksvriendelijkheid van het bureaublad te verbeteren en daarbij
zowel ontwerpers als ontwikkelaars de mogelijkheid te geven om het
bureaublad handig en snel uit te breiden en de gebruikersinterface aan
nieuwe eisen aan te passen. Door de nauwe integratie van Javascript met
het Gnome-platform zijn ontwerpers in staat geweest om in snelle
iteraties een interface te bouwen die plezierig in het gebruik is en
voldoening geeft. Het resultaat stemt mij uitermate tevreden.’

Gnome 3 is de optelsom van vijf jaar lang planning en design door de
Gnome-community. McCann merkt op: ‘Misschien wel het opvallendste deel
van het ontwerpproces is dat alles in de openbaarheid is gebeurd. We
hebben volledige transparantie betracht bij elke beslissing (goed of
slecht) en bij elke verandering die we gemaakt hebben. Wij geloven sterk
in dit model. Het is niet alleen principieel juist -- het is simpelweg
de beste manier om op de lange termijn geweldige software te bouwen op
een duurzame wijze binnen een grote gemeenschap.’

Met partners als Novell, Red Hat, andere distributeurs, scholen en
overheden en gebruikersgroepen zal Gnome 3 miljoenen gebruikers
wereldwijd bereiken. Meer dan 3500 mensen hebben bijgedragen aan de
code-repository's van het project, waaronder de werknemers van 106
verschillende bedrijven. Gnome 3 bevat ontelbare codewijzigingen sinds
de 2.0-uitgave negen jaar geleden.

Gebruikers en fans van Gnome hebben meer dan honderd launchparty's over
de hele wereld georganiseerd. Gnome 3 is te downloaden van
http://gnome3.org om het direct uit te proberen, of u kunt wachten
totdat distributies het de komende maanden gaan bundelen. Gnome 3 gaat
door met het verkennen van de grenzen in gebruikersinteractie.

Het Gnome-project werd in 1997 gestart door twee toenmalige
universiteitsstudenten, Miguel de Icaza en Federico Mena Quintero. Hun
doel: om een vrije (als in vrijheid) grafische werkomgeving te bouwen.
Sinds dat moment is Gnome uitgegroeid tot een enorm succesvolle
organisatie. Het wordt gebruikt door miljoenen mensen wereldwijd en is
daarmee de populairste werkomgeving voor GNU/Linux en besturingssystemen
van het UNIX-type. De werkomgeving is uitgerold in succesvolle,
grootschalige enterprise- en publieke projecten en de
ontwikkeltechnologieën van het project worden ingezet in een groot
aantal populaire mobiele apparaten.

Voor verdere opmerkingen en informatie kunt u terecht bij het
perscontactteam van GNOME op gnome-press-contact gnome org.