Re: [gnome-nl] desktop voor MKB

On Wed, 2005-02-23 at 12:28 +0100, Michel Klijmij wrote:

> Het lijkt mij dat je die support ook zelf kan regelen.

Klopt, en dat doen we natuurlijk met ons bedrijfje ook, maar daarmee
nemen de meeste bedrijven hier geen genoegen. Men wil zeker zijn dat als
jij wegvalt om wat voor reden dan ook, dat ze dan bij een andere firma
terecht kunnen. En voor mij als degene die het beheert is het prettig
dat ik ook indien nodig terecht kan bij een Novell dealer of Novell
zelf.

> Mijn vriendin gebruikt SuSE 9.1 met KDE (GNOME heb ik nooit echt lekker
> aan de praat gekregen, zowel de meegeleverde als de extra aangeboden
> 2.6 niet), maar het viel me toch een beetje tegen qua stabiliteit. Zo
> wilde ik haar haar digitale portfolio (in feite een website) voor haar
> opleiding laten maken met Quanta Plus, maar dat bleek regelmatig
> "zomaar" te crashen. KBear voor ftp werkte ook niet betrouwbaar. In
> hoeverre 9.2 verbeterd weet ik niet, maar het viel mij wel een beetje
> tegen.

De KDE omgeving is idd al een paar versies lang niet al te stabiel, maar
of dit aan SuSE of aan KDE ligt weet ik niet. Ik ben sowieso al
allesbehalve een KDE fan. Onder SuSE 9.1 (die ik bij een paar kmo's nog
heb draaien) is Gnome stabiel, maar je moet voor sommige zaken beetje
fine-tunen en een paar work-arounds. Onder SuSE 9.2 werkt het
out-of-the-box zoals het moet. Zowel de 9.1 gebruikers als die van 9.2
(die van 9.1 worden binnenkort gemigreerd naar 9.2, gaat volgens update
planning gekoppeld aan onderhoudscontract) zijn zeer tevreden.

> Maar hoe gaat dat dan met support van SuSE? Wordt dat door Novell
> gedaan of lever jij met jouw bedrijfje de ondersteuning? Want als je
> het zelf doet, dan hangt het dus minder af van de support van de
> distromaker, dan wil je eigenlijk vooral tijdige security updates.
> (maar ik ben geen expert op dat gebied)

Ik lever die support, maar kan indien nodig teruggrijpen op Novell. Tot
nu toe pas 1x moeten doen ivm ldap/yast2 functionaliteit die ik miste.
Novell heeft toen heel netjes en snel een oplossing bezorgd. Ik geef
richting de klant bij verkoop ook aan dat als ze niet tevreden zijn met
mij er geen sprake is van een vendor-lock, maar dat ik niet de enige
novell/suse dealer ben. Dus zolang ik m'n job goed doe ...

greetz
Frederik