Re: [GNOME-TR] Pardus ve Gnome

Pazartesi 16 Ocak 2006 23:31 tarihinde, Baris Cicek ÅunlarÄ yazmÄÅtÄ:
> KDE ile GNOME secimi noktasinda pek bir sonuca varmak zor. Cunku
> koydunuzu bagda da belirttiginiz gibi iki masaustu yonetim sistemi de
> kullanicilarin isteklerini karsiliyor.
>
> Ancak tartismak icin soylemiyorum ama ben Pardus'un secim icin ortaya
> koydugu sebepleri ben tek bir madde disinda ikna edici bulmadim. O da
> kullanicilarin KDE'yi ilk basta secme yonelimi olmasi. Bunu de tekbir
> seye bagliyorum, KDE'nin kullanilabilirlik yonunden Windows benzerligi.

Evet, bu Ãnemli bir kriterdi zaten ilk madde gÃrdÃÄÃnÃz gibi. Fakat
geliÅtiriciler aÃÄsÄndan daha deÄerlisi rahat ÃzelleÅtirilebilir ve
geliÅtirilebilir alt yapÄ. KDE uygulamalarÄ arasÄndaki bÃtÃnlÃk ve esneklik
benim geliÅtirici olarak tercihimi belirliyor.

> Peki GNOME'un artisi ne diye sorarsaniz, ispatlanmis Python kullanimi,
> lekesiz bir GUI Framework'u ve pek tabi Mono. Ozellikle Mono'nun bile
> baslibasina bir tercih sebebi oldugunu soylemek gerekiyor. Miguel De
> Icaza ile olan roportajimizda Mono'nun QT binding'inin olmayacagi (yani
> Novell'in bunu gelistirmeyecegi) gibi bir aciklamasi oldugunu
> hatirliyorum. Bu noktadaki stratejik tercihi de anlatmaya yeter bu
> sanirim.

Python bindinglerine baktÄÄÄm zaman GTK+ bindingleri ile ÃalÄÅmanÄn Qt
bindingleri ile ÃalÄÅmaktan daha kolay olduÄunu veya GTK+ bindinglerinin daha
kararlÄ olduÄunu kesinlikle sÃylemem. Her ikisi ile de ÃalÄÅmÄÅ olduÄum iÃin
rahatlÄkla Qt bindinglerinden daha memnun olduÄumu sÃyleyebiliyorum. Python
Qt ile sanki kendisi iÃin yazÄlmÄÅ bir kÃtÃphane gibi birleÅiyor. ÃoÄu zaman
C++ kÃtÃphane belgesini okuyarak Python kodu yazÄyorum ÃrneÄin.

Mono'nun ise halen bir tercih sebebi olduÄunu dÃÅÃnmÃyorum. Pardus iÃin Mono
paketlerini de yaparÄz/kabul ederiz tabi, ama bu ayrÄ bir konu. Qt iÃin C#
bindingleri hazÄrlanÄyor bildiÄim kadarÄ ile; ama o taraf ile Åu sÄralar
fazla ilgilendiÄimi sÃyleyemeyeceÄim.

> Belki bunlar Pardus projesinin ileride ontanimli masaustu secimini
> gozden gecirmesine neden olabilir. Aynen SUSE gibi.

Bu kehanetin doÄru ÃÄkacaÄÄnÄ zannetmiyorum :). AyrÄca tercihi yapan SUSE
deÄil, Ximian'a da yatÄrÄm yapan Novell firmasÄydÄ. YapÄlan tercih sonrasÄ
gelen tepkiler ile tercih geri alÄndÄ ve SUSE Åu anda, daha Ãnceden olduÄu
gibi, iki masaÃstÃnà de destekliyor. Benim bu konudaki bilgim okuduÄum
haberler ile sÄnÄrlÄ. Fakat iki aÃÄklama arasÄnda SUSE'nin kurucusunun
Novell'deki gÃrevinden istifa etmesi ne derece etkilidir bilmiyorum :).

iyi ÃalÄÅmalar,
--
BarÄÅ Metin