RE: RE: Re: Cyan, Magenta ve gThumb

On Tue, 2004-07-13 at 22:41 +0300, ykarslioglu superonline com wrote:

> [...]
> linux sever ve bir TÃrkÃe aÅÄÄÄ olarak). Bu Ãneri, tipik bir "istim
> arkadan gelsin" veya "Ãnce ÃalÄp eÄlenelim, kulaÄÄmÄzÄ tÄrmalarsa
> sonra akord ederiz" anlayÄÅÄnÄ ÃaÄrÄÅtÄrÄyor bana.
> BarÄÅ kardeÅim inÅallah bu sÃzlerimi kendisine yÃnelik bir tenkit
> olarak algÄlamaz. ÃÃnkà ÃalÄÅmalarÄndan ve potansiyelinden herkes gibi
> ben de haberdarÄm ve takdirle karÅÄlÄyorum
> AÅaÄÄda yerelleÅtirme -bence ulusallaÅtÄrma denilmeli- ile ilgili
> naÃizane gÃrÃÅlerimi sÄraladÄm. ArkadaÅlardan katÄlan - katÄlmayan
> olabilir. KatÄlmayanlarÄn gÃrÃÅlerini de okumak isterim:

Cyan kelimesi icin camgobegi karsiligi oldugu malum. Sadece bu kelimenin
pek de yayilmamis oldugunu goruyoruz. Ben o yuzden bu oneriyi
getirmistim. Nihayetinde yapilan ceviri yanlis bir ceviri olmayacak. O
kelimeyi gorenler, demek cyan'in karsiligi camgobegiymis diyeceklerdir,
ben oyle dusunuyorum.

> 5- Bir terimin TÃrkÃe veya "TÃrkÃeleÅmiÅ TÃrkÃe" bir karÅÄlÄÄÄ varsa,
> hià ÅÃphe yok ki o kullanÄlmalÄdÄr. Ancak, "Åunu mu desek, bunu mu
> desek" noktasÄndaki kavramlar sÃzkonusu olduÄunda, Ãnce yapalÄm, sonra
> gerekirse deÄiÅtiririz anlayÄÅÄ bizi bir adÄm bile ileri gÃtÃrmez ve
> hatta bazÄ konularda geriye bile gÃtÃrebilir.

Ben cyan'i aynen cyan olarak kullanmanin 0 noktasi oldugu gorusundeyim.
Saeyan olarak yazsak gene bir derece diyecegim, ama aynen aldigimiz gibi
kullanmak zaten ileri olma noktasi degil ki. Fakat eger insanlar
camgobegi'ne alisir, ileride Windows/Adobe cevirilerinde de camgobegi
gorursek iste bu buyuk bir adim olacaktir.

> [...]
> eksiltmediÄi gibi, Ãzerinde uzlaÅÄlmasÄ zor, "uydurmasyon" bir "aÄÄz"
> tÃremesinin de ÃnÃnà keser.
> 7- Bir Ãnceki mesajÄmÄn iÃeriÄinde belirtmiÅtim. EÄer "cyan"Ä
> camgÃbeÄi diye ÃeviriyorsanÄz, CMYK'yÄ da uygun biÃimde dÃnÃÅtÃrmek
> zorundasÄnÄz. Bunu nasÄl yapacaksÄnÄz? EÄer yaparsanÄz, bir gÃrÃntÃ
> iÅleme uzmanÄ ile nasÄl anlaÅacaksÄnÄz? Bu terimlerle haÅÄr neÅir
> olanlar ÃevirdiÄiniz yazÄlÄmlarÄ TÃrkÃe olarak mÄ kullanmak
> isteyecekler -ki hià zannetmiyorum- yoksa biraz rahmet okuduktan sonra
> orijinal ya da Ängilizce olan versiyonunu mu kullanmayÄ yeÄleyecekler?

Ben ceviri yapilirken, ozel ilgi gerektiren programlarin o alanda
ugrasmis kisilerin yapmasinin taraftariyim. Fakat eger oyle birisi yok
ise, o paketleri cevirilmemis olarak birakamayiz. Oldugu kadar
ceviriyoruz. Zamanla zaten kullanicilari arttikca birisi gonullu
olacaktir. Acik kaynak kodlu yazilimlari zaten cazip hale getiren,
gelismesini hizlandiran sey de bu. Insanlar kullandiklari programlara
katki yapmayi seviyorlar.

> [...]
> kelimesini gÃrdÃm. Åimdi lÃtfen sÃyleyin "oylum" ne demek? Ben TÃrkÃe
> kullandÄÄÄm bir sistemde bir terim olarak oylum kelimesi ile yaÅamak
> zorunda mÄyÄm? -EÄer gÃncel Linux daÄÄtÄmlarÄnÄ TÃrkÃe kurarsanÄz
> zorundasÄnÄz demektir, ÃÃnkà bÃtÃn daÄÄtÄmlarda bu Ãeviriler geliyor.
> AmacÄmÄz da Linux'u kendi insanlarÄmÄza onlarÄn anlayacaÄÄ bir dille
> sunabilmek deÄil miydi?- Oylum lafÄ gÃnlÃk hayatta kullanÄlan bir
> sÃzcÃk. Ama, bir yazÄlÄmda karÅÄma ÃÄkÄnca hem anlamÄyorum, hem
> gÃlÃyorum, hem zorunlu olarak kullanmak durumunda kaldÄÄÄm iÃin

Olaya bir de bilgisayar basina oturmus, hic Ingilizce bilmeyen lise
mezunu birisinin gozunden bakmayi deneyin. Size cok komik gelen sey ona
normal gelecektir. Oylum'un iyi bir oneri oldugunu soylemiyorum (ne icin
kullanildigini da bilmiyorum) fakat Turkce oldugu kesin. Anlam yonu
guclu olsun, zayif olsun Ingilizce terimin aynen kullanilmasindan
iyidir. Bu arada bilmediginiz bir terim olarak Cyan'i ele alirsak, bu
terimin anlamini ogrenmek icin Turkce bir sozluge mi, yoksa Ingilizce
bir sozluge mi danisacaksiniz? 'Turkcelesmis' bir terimin anlamini
Ingilizce bir sozlukten ogrenmek uzmeyecek mi sizi?

> 9- EÄer bÃyle kelimeler kullanÄlacaksa, parantez iÃinde neyin
> karÅÄlÄÄÄ olduÄunun da belirtilmesi mi gerekecek yoksa?

Evet bu da bir yol zaten yapiyoruz bunu da. Ozellikle yogun bilgisayar
terimleri icin ben sIk sIk yapiyorum. Fakat bir sInir var o da su.
Kullanimi cok az olan terimler var. Bu terimleri sadece o sektorun
icinde olan insanlar kullaniyor. Bunlar icin bizim terim onermemiz,
onlara dayatmamiz soz konusu olamaz. Dayatma diyorum cunku hata ayiklama
(debug) yapacak bir programcinin her yerde Ingilizce okudugu
belgelerdeki terimlerin -Turkce'sini- surekli kullandigi programlarda
gormesi biraz abes oluyor. Fakat gene yavas yavas alismasi icin ben
parantez icin kullanimini oneriyorum.

> 10- TÃrkÃe iÅletim sistemi olarak Linux'u deneyen ve bazÄ "TÃrkÃe"
> Ãeviriler karÅÄsÄnda hayretlerini ifade eden kullanÄcÄlar biliyorum.
> Linux'a geÃmek isteyen ve TÃrkÃe kurulum yapanlarÄn olasÄ tepkileri
> dikkate alÄnmamalÄ mÄ sizce?

Alalim dedigimi zaten bastan soyledim. Ama bu elestiride bir nokta var.
Bundan 3-4 seneye kadar ceviriler cok az kisi tarafindan yapiliyordu ve
gercekten kimi programlarda dozu kacmis seyler vardi. Bunlar listelerde
tartisilmis zaten. Atiyorum 'cancel' yerine 'hadi gidelim!' felan gibi
seyler vardi ve bunun sebebi de linux'un yaygin olmamasindan dolayi
belki de ceviricilerin ozenmemesiydi. O noktada buyuk bir yanlis
yapilmis, cunku o sekilde kalan ceviriler cogu insanin 'hayretler icinde
kalmasina' nedne oldu. Saniyorum o soylenenler bununla iliskili. Bunun
disinda sunu soyleyebilirim ki, son bir-iki sene icinde yapilan gnome
cevirileri (ki desktop'taki tum cevirileri bir bir gozden gecirmis biri
olarak bunu soyluyorum) hayretler icinde birakacak gibi degil. Hatta
windows'un cevirilerin cok daha Turkce, cok daha anlasilir oldugunu
soyleyebilirim. Tabi ki hatalar var, zaten biz de o yuzden surekli
calisiyoruz. Benzer sekilde kardes proje KDE'de ayni sekilde gayet
basarili ilerliyor.

Her seyden onemli bir noktaya daha degineyim. Bizim projemizin bir farki
ihtiyacimiz olan en onemli seyin, para/donanim disinda insan gucu
olmasi. Ne kadar fazla insan bu isi icin ugrasirsa o kadar fazla geri
besleme aliriz, o kadar kaliteli ceviriler yapariz.

> 11- Son olarak Åunu Ãzellikler belirtmek isterim. EleÅtirilerim hiÃ
> kimsenin ÅahsÄna yÃnelik deÄildir. Ancak yanlÄÅ olduÄunu dÃÅÃndÃÄÃm
> Åeyleri belirtmek de hem boynumun borcu, hem de bir nebze olsa katkÄ
> saÄlayabileceÄi iÃin Ãnemlidir.

Biz burada zaten sessizlikten degil, seslilikten yanayiz. :) Ben kendi
adima cok mutlu oluyorum bu tip mektuplari gordukce.

--
Baris.
Public Key: