Re: applet

Merhaba,
Hazir bu kadar aktif bir tart?sma bulmusken ben de görüsümü bildireyim.
Bence sorunu sadece "applet" olarak düs,ünmemek gerekiyor; çünkü ayni
sekilde yaratilmis bir cok sozcuk var. Ornegin:
applet: Tarayici uzerinde calisan java uygulamalari
servlet Uygulama sunucusu üzerinde calisan uygulamalar
portlet Portal sunucu üzerinde calisan uygulamalar
midlet Tasinabilir cihazlar ve cep telefonlari uzerinde calisan
uygulamalar..
starlet Kücük yildiz, ya da yildiz olmasi umulan genc film oyuncusu

sanirim bu liste ileride daha da uzar...
Bu durumda "applet" in kendi basina anlamli olup olmamasinin bence bir
onemi kalmiyor.
Cunku ortada bir kural var, yeni uygulama calistirma ortamlari ortaya
ciktikca, bu ortamin animsatan ilk bir-iki hece alinip sonuna 'let'
takisi getiriliyor.
ingiliz dil bilimi uzmani degilim ama bu 'let' ekinin bir 'kücük' luk
anlami da tasidigini dusunuyorum (ilk java applet'leri oldukca kucuktu).
Bu nedenle bir seylerin sonuna Turkce'de kucukluk anlami tasiyan
'cik-cIk' ekini getirmek bence uygun..
Ingilizcede 'Application' (uygulama) ve 'Program' (??? program)
sözcükleri cogu zaman bir birinin yerine kullaniliyor.
Bence, "Applet" orneginde 'let' eki 'Application' ile birlestirilerek
yeni bir sozcuk turetilmis. "Proglet" de olabilirdi...
Turkce'de de, benzer sekilde "Uygulama" ile 'cik' ekini birlestirip
"Uygulamacik" demek bence kulaga daha hos geliyor. "Applet" sozcugu,
siradan kullanicilar icin hicbirsey ifade etmiyor, bu nedenle Turkce
GNOME icerisinde "Pil dolum apleti" ya da "sistem izleme apleti"
seklinde cevirilerin bulunmasi bence hic anlasilir olmaz...

Sonuçta benim seçimim:
:-) :-) "Uygulamacik"

Eger sozcukleri benzer yollardan turetmek zorunda degiliz, onemli olan
anlami derseniz:
:-) "Gnome Takilari" da kulaga hos geliyor: hic bilmeyen kullanicilara
bile bir sey ifade ediyor.

:-( "Programcik" bence kulak tirmaliyor..

Bu arada yukarida bahsettigim diger sozcuklere de guzel karsiliklar
varsa ogrenmek isterim..