Re: gnome-i18n / glossary ... tartismali kelimeler ;)

--

On Tue, 2003-07-08 at 12:27, Nilgün Belma Bugüner wrote:
> Pazartesi 7 Temmuz 2003 19:16 sularında, Baris Cicek şunları yazmıştı:

> Ben İTÜ mezunuyum ve bunları VE kapısı (AND Gate), VEYA kapısı (OR Gate) diye
> Türkçe okuduk. Çevireceksiniz. (Elektronik de bunlar birer devre parçasıdır)

Madem oyle sorun yok o zaman.

> Programcık genelde doğru ama örneğin panele yerleşenlere panel uygulaması
> demek daha anlaşılır olacaktır. Denetim masasının applet'lerine de
> Denetim Masası uygulaması denebilir. Küçük müçük eninde sonunda birer
> uygulama onlar da.

Tamam ama Applet icin onerin "uygulama" mi ? Panel Applet , panel
programcigi olabilir pek tabi.

> Öznitelik, attribute'ün tam karşılığıdır. Alışın derim.
> Ayrıca Türkçemize daha pek çok terim kazandırdık, bunlarla karşılaşmışsanız
> dahi, kullanım alanında yadırgamadığınız için farkında olmayabilirsiniz.
> Windows Türkçesi sevilen bir Türkçe değildi.

Burada sanki bir emrivaki olmus. 1- turkce'de olmayan bir kelimenin, tam
karsiligi oldugu nereden cikiyor? 2- Turkce'ye terim bu sekilde
kazandirilmaz, ki kazandirirken ne diye "oznitelik" olmush, atribut
felan denmemis? 3- windows turkce'sini kim sevmiyor? O nereden cikti?
Ayrica windows turkce'si diye bir seyi kabul etmiyorum, teknolojiyi
getiren ve onun turkcesini koyan m$'den baskasi olmasini bekleyemezdik
tabiki.

> Sound için ses doğru, Audio bir bilim dalıdır. İşitsel denmesi gerekir.
> Video için de Görsel. Audio/Video --> Görsel/İşitsel (Ters ama Türkçe ses uyumu
> için böyle olmalı)

Sunu soyleyeyim, audio'yu isteseniz bile isitsel olarak kullanamazsiniz.
Bu oncelikle cevirideki mantiga tamamiyle ters olacaktir. Isitsel bir
sifatken , audio bir isim. Yani Audio Channel 'i Isitsel Kanali, ya da
Audio Problems gibi seyleri Isitsel Sorunlari diye cevirmek gerekirki bu
da baska bir terim olur olsa olsa. "Isitsel Kanal, ve "Isitsel Sorunlar"
seklinde ceviri ozunde yanlistir.)

> Bu yanlış, cinsiyet faktörü girmemeliydi. "Çocuk" ya da "alt" karşılığını
> kullanacaksınız.

child'a cozum bulunurda , daha once su "kullanacaksiniz"a bir cozum
bulsak cok fena olmaz herhalde.

ogul yerine cocuk kullanilabilir ama, anlasilir olmasi acisinda "alt"
daha makul geliyor bana.

> MİB anlaşılır. Türkçe okuyanlar MİB diye okur.
> Ama kısaltma olarak kullanmak zorunda değiliz. "İşlemci" yazabilirsiniz.

Neyse, Ancak , fransiz ve alman cevirilerinde bu CPU olarak kalmis,
Almanlardan bile daha fazla dilimize bagliyiz.. gozlerim yasardi.

> Hayır; varsaymak, assume karşılığıdır.

Demekki yeni bir terim daha eklendi turkcemize ;)

> Çevirmek de doğru değil, Telefon çevirmek, Telefonu aramak denebilir. Ama uygulama
> özellikle çevirmeli ağ ile ilgiliyse çevireceğiniz telefon olacağından
> orada sadece çevirmek ya da aramak denebilir.

Dial'a olan onerin ?

> İptal etmek de denebilir.

> Elmek, oturgaçlı götürgeçin akıbetine uğrayacak. :)

> Eğer gcc ya da assembler çevirmiyorsanız, gerçel doğrusudur.

> Bu doğru.

> Kısayol tuşu da denebilir. Sıcak ya da soğuk önemli mi?

Kisayol Tusu olabilir iyi fikir.

> Artık anlayacaksınız. Türkçeyse Türkçe olmalı. Türkilizceden kurtulmalıyız.

Dil insanlarin anlasmasina yarayan bir seydir ve eger o dili kullanarak
anlasamiyorsaniz, o dil varlik nedeninin yitirmistir. Inanin bana
anlasilmayan Turkce ceviriler, tamamen ingilizce kullanmaktan daha fazla
zarar veriyor dile. Dogruyu bulmak icin tartismak  gerek, oyle "Artik
anlayacaksiniz" seklinde bir yaklasimi kabul etmek mumkun degil.

> "Boşta" ya da "meşgul" (sizinle ilgilenemeyecek kadar meşgul) olacak.
> Yerine göre... Ama beklemede değil.

> Bulmayalım bu iyidir. Burada bahsedilen /dev/mixer olmalı. O da bir aygıttır,
> bir uygulama değil. Mixer ister salata olsun ister ses karıştırmak için kullanılır. :-)

> Evet de, masaüstünde çağrı cihazının ne işi var? :-)
> Tabii ki sayfalayıcı olacak.

Pager olarak neyden bahsedildigini bilmiyorum ama, ya programi yazanin
ingilizcesi kitmis, ya da programin sekli semali cagri cihazina
benziyormus diyorum. :)

> Özel de kime özel, tabii kişiye özel, o halde...

> Yerine göre değişir, İşlem de olur süreç de. Ancak Süreç sözcüğü her ikisini de karşılar.
> İşlem de bir süreç içerir.
O zaman cift karsilik diyorum . Surec , Islem

> Çalışırlık süresi?

Calisirlik Suresi yerine, acik durma/kalma suresi daha iyi gibi geldi
bana.