Re: [gnome-nl] gnome-nl-list Verzamelmail, Volume 160, Nummer 4

Hallo, over hoge lichten het volgende.

uit de handleiding van de Nikon D850:

"Details in hoge lichten en schaduwen behouden.

Actieve D-Lighting

Met Actieve D-Lighting blijven details in hoge lichten en schaduwen behouden voor foto’s met een natuurlijk contrast. Gebruik deze functie voor onderwerpen met een hoog contrast, bijvoorbeeld wanneer u vanuit een deur of raam een helder verlicht buitentafereel fotografeert of wanneer u op een zonnige dag foto’s maakt van onderwerpen in de schaduw. Deze functie werkt het best in combinatie met matrixmeting."

En:
https://camerahobby.eu/fotografie-info/de-digitale-camera/werking-camera/147-hoge-lichten.html:

"Als u details in de hoge lichten wilt behouden, wijzigt u de belichting, zodat het onderwerp iets wordt onderbelicht. U kunt de foto achteraf bewerken om zo de juiste helderheid in de donkere gebieden en de middentonen van de foto te herstellen. U kunt hiervoor de functie 'Levels' (Niveaus) van Photoshop of Nikon Capture, of de functie D-Lighting in PictureProject, Nikon Capture 4.x of Capture NX gebruiken, waarbij de details in de hoge lichten behouden blijven."

(PS. En nu dus ook in Gimp 2.10, met de functie Schaduwen/Markeren... ;)

Adviezen van een fotograaf op http://www.marcovandijkfotografie.nl/hdr--bracketing-fotografie.html:

Fotograferen in RAW
Allereerst adviseer ik U om te fotograferen in RAW. Daarmee legt U de meeste gegevens vast in de hoge lichten, maar ook in de lage lichten. En, dat is precies wat U nodig heeft om het maximale uit de foto te halen. Als u fotografeert in JPEG, betekent dit dat de camera een technische omzetting doet waardoor er gegevens verloren gaan. Niet doen dus!

En van de site van de fotobond.nl, https://fotobond.nl/documents/37/TG-OS-Sprekerslijst-intern-2017-v.2-20161127.pdf:
Marcel Batist
Lid Landelijke Gespreksgroep Audiovisueel, Voorzitter Westlandse Amateur Fotografen Vereniging,
Oprichter en groepsleider van AV-groep Westland.
"De belangrijkste thema’s zijn; Vrije expressie, Voorbij de werkelijkheid, Urban
Exploring, Architectuur en Natuur.
Deze kunnen nog aangevuld worden met educatieve korte thema’s als; Fotobeoordeling, Histogram,
Belichten op hoge lichten, Minimalisme, Sneeuwfotografie en dierentuinfotografie."

Kortom, hoge lichten bestaan dus echt!

Ik zal de po op de link van Nathan morgen nog eens doorlopen.

PS. Ik schoot wat uit mijn slof toen ik die prominent zichtbare foute vertaling las. Ik heb erg mijn best gedaan om de interface zo duidelijk mogelijk te maken, onder meer door niet altijd letterlijk te vertalen, maar door het zo te doen dat dingen sneller duidelijk zijn voor een Nederlandse gebruiker (en ik weet, de vertaling bevat nog een paar foutjes en slordigheden zoals een spatie te weinig).

Deze Gimp-vertaling is onderdeel van een wat groter persoonlijk project. Ik ga (als alles volgens plan verloopt) een stel artikelen voor mijn fotosites schrijven (en wie weet een boek, waarom niet?) met een complete raw/jpg-workflow voor digitale fotografie met de opensourceproducten gThumb, dcraw, Darktable (en RawTherapee zijdelings), Gimp en G'mic. Ik heb contact met de ontwikkelaars van gThumb en G'mic om sommige dingen te optimaliseren (het contact met gThumb verloopt wat stroef overigens). Dat is dus ook de reden dat ik gThumb vertaald heb, inclusief de handleiding.

Groet, Paul.