Re: [gnome-nl] nautilus - master

De Taalunie lijkt zich er alleszins niet zo behoorlijk druk om te maken, en als het voor hen al niet belangrijk genoeg is...
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/11

Het probleem met typografische aanhalingstekens op een scherm is dat ze niet kaarsrecht zijn (  " en “ |  ' en ’ ) en dus op een scherm met relatief lage resolutie er doorgaans behoorlijk slecht uitzien. Uiteraard hangt dit ook deels af van welk lettertype en lettergrootte je gebruikt.

Ik ga akkoord dat het mooier kan ogen, maar enkel in geval het gaat om een lettertype met schreef in een grote, duidelijke lettergrootte en/of op papier (aangezien je daar geen last hebt van een gebrek aan pixels).

Den ti.. 8. des., 2015, kl 22:54, Reinout van Schouwen <reinouts gnome org> skreiv:
Hoi Nathan, noreply gnome org schreef op 2015-12-08 22:35: > Waarom typografische aanhalingstekens? Ik vind het maar vreemd om die > op een scherm te zien (tenzij het om een stuk tekst in een lettertype > met schreef gaat, maar dat is hier niet het geval), en als je ze niet > eens zonder Unicode-omwegen met een Nederlandse toetsenbordindeling > kan ingeven lijkt het me toch helemaal gek om niet de gewone apostrofs > en aanhalingstekens te gebruiken. Omdat het niet alleen mooier oogt maar ook omdat het gebruik van een apostrof in wezen onjuist is: die gebruik je bijvoorbeeld als je “'s morgens” schrijft. Ik begrijp niet helemaal waarom het uitmaakt of dat op papier of op een scherm staat. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhalingsteken . Dat je ze niet zonder omwegen kunt ingeven is waar, maar daar laat een vertaler met liefde voor zijn hobby zich toch niet door afschrikken? :-)