Re: [gnome-nl] Versies

Beste Hannie, Paulus e.a.

Hannie Dumoleyn schreef op 2013-03-19 16:38:

 Klinkt eigenlijk wel logisch, ja. Dat betekent dus dat EERST een
lagere versie moet worden voltooid alvorens naar Master te gaan. Geeft
niet, hoor, dat de lamme de blinde helpt. Zo komen we er ook wel uit.
Het helpt als anderen meedenken. Ik ben nu bezig met het voltooien van
de belangrijkste 3.6 modules (eigenlijk zou dus eerst 3.4 voltooid
moeten worden).

Dat is geen goed idee, want van 3.4 zullen geen nieuwe uitgaves meer worden uitgebracht. Dan zit je dus te vertalen voor de kat z'n viool!

Of je liever eerst aan master of aan een stable branch werkt is aan jezelf, vaak ligt het eraan of er een release aan zit te komen (zoals het geval is bij Ubuntu en Mageia, die op de gnome-3-6-branch gebaseerd zijn). Als je editor een vertaalgeheugen gebruikt dan maakt het ook niet echt uit in welke volgorde je het doet.

Of zou de master juist gekoppeld zijn aan het hoogste versienummer?

‘Master’ is inderdaad de plek waar wijzigingen voor onstabiele releases erbij komen.

Dank voor de informatie. Als dit klopt betekent het dus dat we handmatig aan de slag moeten met msgmerge.

Msgmerge is inderdaad een praktische tool om vertalingen van de ene branch over te zetten naar de andere. Wanneer je een lokale git clone hebt van een project, kun je ook een bijgewerkte vertaling voor een andere branch over je po/nl.po heen kopiëren en dan doet ‘intltool-update nl’ de rest voor je.

Ik vraag me alleen wel af waarom er in 3.6 gemeld wordt dat er aan de master gewerkt wordt. Dat lijkt mij overbodig als er toch geen koppeling tussen de twee is.

Juist *omdat* er geen directe koppeling is, is het handig om te weten wat er in een andere branch gebeurt, om dubbel werk te voorkomen.

Reinout van Schouwen