Re: [gnome-nl] Weer dat update/upgrade verhaal

Beste Hannie,

Hannie Dumoleyn schreef op do 03-01-2013 om 10:53 [+0100]:

> Software bijwerken
> Opmerking: "Controleren op herzieningen" kan natuurlijk ook. Maar
> aangezien we bij Ubuntu besloten hebben toch het woord "update" te
> gebruiken zou ik het hier ook willen doen. We moeten  ons afvragen: wat
> is voor de gebruiker het duidelijkst?

Alhoewel ik ‘herziening’ een mooie vertaling vind moet ik toegeven dat
‘update’ waarschijnlijk voldoende gemeengoed is om dat woord de voorkeur
te geven.

> 2. Upgrade
> Engels                Nederlands        NL (alternatief)
> upgrade(znw)     upgrade            opwaardering
> upgrade (ww)       opwaarderen
>
> Enkele voorbeelden:
> Controleren op grote _upgrades:
> (alternatief) Controleren op grote _opwaarderingen:
> Het besturingssysteem opwaarderen naar een nieuwe versie
>
> Gaarne jullie mening hierover.

Dat laat me in dubio: ‘upgrade’ is weliswaar consequent met ‘update’
maar ik denk dat het gros van de mensen het verschil tussen update en
upgrade niet goed kent.  ‘Opwaardering’ geeft dan misschien net een
extra hint dat het iets anders is. Met beide kan ik leven.