Re: [gnome-nl] Een ellips. Hoe maak je 'm.

Op donderdag 25-03-2010 om 08:01 uur [tijdzone +0100], schreef Sander
Pientka:
> Wouter, hoe maak jij eigenlijk een ellips, of de juiste
> aanhalingstekens? Ik gebruik simpelweg "", maar in de meeste
> GNOME-vertalingen zie ik twee zeer mooie aanhalingstekens, maar ik
> weet niet hoe je ze produceert.

De juiste aanhalingstekens zijn deze:

  ‘ U+2018 LEFT SINGLE QUOTATION MARK   (openen)
  ’ U+2019 RIGHT SINGLE QUOTATION MARK  (sluiten)

In mijn toetsenbordinstellingen heb ik een Compose-key (Samensteltoets)
ingesteld bij de indelingsopties. Ik gebruik hier meestal de rechter Alt
of de vlaggetjestoets voor. Ik typ de aanhalingstekens vervolgens als
volgt:

  ‘ met Compose < '  (dus compose, dan kleiner dan, gevolgd door apostrof)
  ’ met Compose > '  (soortgelijk)

Sinds gisteren kan ik een ellips typen met Compose . . (Compose punt
punt) nadat ik een upgrade van GTK+ had gedaan. Daarvoor typte ik
eigenlijk altijd Ctrl-Shift-U 2 0 2 6, hetgeen de algemene manier is om
willekeurige Unicode-tekens te typen. Het onthouden van hexadecimale
nummers voor allerhande tekens is niet echt aan te raden, overigens. :)

(Terzijde: vertalingen typ ik meestal in Vim, waarin ik onder andere
deze instellingen gebruik in mijn ~/.vim/ftplugin/po.vim die het voor
mij mogelijk maken deze tekens te typen zonder gebruik van de
Compose-key:

  inoremap <buffer> ... …
  inoremap <buffer> `` ‘
  inoremap <buffer> '' ’

Hierdoor kan ik gewoon ... typen en verschijnt er een …, en op dezelfde
wijze worden `` en '' vervangen door respectievelijk ‘ en ’.)

Hopelijk is dit genoeg informatie voor je.