Fundering kring =?ISO-8859-1?Q?=F6vers=E4ttning?= av ordet tether?

Hej, jag har länge funderat på ordet "tethering" eller "tether" som
används mer och mer. De fall jag avser är när en telefon stödjer
tethering som möjliggör delning av Internet via wifi.
Sen finns även fallet där man kopplar in sin systemkamera via usb till
dator och då kan kontrollera kameran via mjukvara. Detta refereras till
som "tethered shoot".
Men frågan är hur man bäst översätter detta till Svenska då tether inte
är ett ord som känns naturligt att importera. Och att använda "tjudra"
eller "koppla" vet jag inte om jag tycker känns naturligt heller.
Så vad anser ni är en bra översättning för dessa fall?

//Mattias