Re: [gnome-no] Oversette "web" til vev eller nett?

lør, 13.03.2004 kl. 18.12 +0100, skrev Ted Sola:

> Skolelinux oversetter "web" til "vev" som standard. Det har vært uttrykt
> litt protest mot å bruke dette ordet i sammenheng med å oversette gnome,
> av forskjellige grunner.
>
> Jeg skulle ønske at vi kunne kommet frem til en standard å bruke til
> gnome, hvis ikke kan vi oppleve at brukervennligheten synker litt.
>
> Personlig er jeg for å oversette til "nett", men i et eksempel jeg
> akkurat kom nå (oversetter gnome-sharing) så må jeg oversette "Can't
> detect any web server." Dette blir vel kanskje ikke spesifikk nok
> uttrykt hvis jeg bruker "Oppdager ingen nettserver." ?

Er enig i at det er lite optimalt å bruke nettserver her. Søk på google
sier (med site:no):

vevtjener: 225 treff
webtjener: 1670 treff
webserver_ 12800 treff

Er egentlig for å bruke webserver da det garantert er det mest
innarbeidede i norsk dagligtale, men har selv brukt webtjener i mange
tilfeller...

Mvh
Kjartan