Re: [gnome-no]Re: Enkel linux-distro på norsk for skolen

Den 26 Jun 2001 12:27:26 +0200, skrev Lars Gaarden:

> Ikke i lokaliseringsarbeid generelt, mer med mekking/tilpassing
> av Linux-distribusjoner.

Hei.

Jeg har drevet med lokaliseringsarbeid siden '97 for GNOME prosjektet i
tillegg til ansvar for den norske versjonen av Red Hat Linux
(installasjonsprogram, verktøy, etc) og jeg kan skrive under på at det
er en god del arbeid å vedlikeholde dette.

> Det jeg vil anbefale er at Noen(TM) setter opp en prosjektplan,
> og fordeler arbeidet i adskilte deler. Arbeid på (halv)frivillig
> basis fungerer etter min erfaring best hvis man kan splitte
> oppgavene slik at det ikke er behov for detaljkoordinering, dvs
> så modulært som mulig.

Helt enig. Hva har vært diskutert rundt valg av en eksisterende distro
vs. å gjøre en egen?

> Få opp en web med prosjektmål og moduler, samt status. Mailing-
> lister med liste-arkiv på web. Dvs, gjør det enkelt for nye
> folk å få oversikt.

<no li org> har ganske lite trafikk for tiden. Dette høres ut som en god
anledning til å gjenopplive denne.

> En person bør settes som 'eier' av hver modul.
>
> "Vi skal lage linux for skolen, sett igang folkens!" fungerer
> ikke alltid like bra. "Her er det vi har i dag, her er vi som
> jobber med det, og her er målet" har større mulighet for suksess.
> Dvs, folk har lavere terskel for å bli med på et prosjekt hvor
> de ser det er progresjon og ledelse enn ett prosjekt som bare
> består av et papir.

I tillegg er det viktig at det skapes et miljø rundt prosjektet. Det
sosiale er i alle fall en viktig grunn til at jeg har holdt på med
oversettelse av GNOME i snart fem år.

> Husk at denne Linux-distribusjonen må vedlikeholdes. Det er
> bedre å gjøre endringer på en eksisterende enn å lage sin egen.
> Dvs, kun dokumentere delta mellom $generell_distribusjon og
> linux-norsk-skole-distro. Om umulig, bør endringer man gjør
> rulles inn i hoveddistribusjonen slik at man slipper unna med
> så lite arbeid som mulig når den kommer i ny versjon.

Det første som må bestemmes er vel om man skal lage en egen distro eller
bygge på en av de eksisterende. Velges alternativ 2 er det bare å
overleve valget av distro etterpå så er man i boks. Finnes det en
oversikt over "beste norske distro"? Kanskje noe å tenke på for
Linuxmagasinet til neste utgave? ;-)

> Det viktigste arbeidet er muligens å skrive god dokumentasjon
> for installasjon/drift for å gjøre det så enkelt som mulig for
> den overarbeidede systemadministratoren på skolen å installere
> og vedlikeholde systemet.

Hva skjedde med prosjektet som oversatte HOWTO-dokumentene? Det ser ikke
ut til at det har "beveget" på seg det siste året.
Kanskje mulig å blåse liv i dette igjen også?

Mvh
Kjartan Maraas