[gnome-no]Re: Enkel linux-distro på norsk for skolen

* Knut Yrvin <knuty objectware no>
| Noen av oss var på Sankthansfest hos sjefsaksjonist Håkon Lie.
| Jeg forbarmet meg over at det enda ikke var laget en "linux-distro"
| for norsk skole med nynorsk og norsk språk på "arbeidsflaten".

Bra tiltak.

Kjartan Maraas <kmaraas gnome org> begynte å oversette GNOME
til norsk rundt '97 -- og koordinerer idag GNOME Translation
Project (http://developer.gnome.org/projects/gtp).

Bokmål status:
http://developer.gnome.org/projects/gtp/status/apps/no.shtml
http://developer.gnome.org/projects/gtp/status/release/no.shtml

Nynorsk status:
http://developer.gnome.org/projects/gtp/status/apps/nn.shtml
http://developer.gnome.org/projects/gtp/status/release/nn.shtml

Det finnes en annen oversikt over fri programvare som har
strengene markert og status om hvilke pakker som blir oversatt
på http://www2.iro.umontreal.ca/~pinard/po/registry.cgi?team=no

Det kan se ut som disse pakkene gjenstår (basert på ABOUT-NLS
fra mai 2001 og sidene til pinard):

a2ps, bfd, binutils, bison, clisp, cpio, diffutils, enscript,
error, fetchmail, flex, gas, gawk, gcal, gcc, gnupg, gprof,
id-utils, indent, jpilot, kbd, ld, lilypond, lynx, m4, nano,
opcodes, partend, paxutils, python, recode, sed, sharutils,
soundtracker, sp, texinfo, util-linux.

> [...]
|
| Vi må bestemme hva "distroen" må inneholde,
| både programvare og hardware.
|  - Med berettigelse i offentlighetsloven får vi
|    slik info fra Kirke-, utdannings-, og forsknings-
|    departementet.
|
| Vi må sikre enkel finansiering.
|
| Vi trenger presseoppslag nær lansering.
|
| Vi må sikre distribusjon av programvaren.
|
| Vi må sikre noen lokaler der vi kan møtes,
| og jobbe. Det må jo finnes noen skoler i f.eks.
| Oslo som kan tenke seg litt "datastøtte".
|
| Denne jobben bør ikke ta mange ukene, selv om
| vi sikkert kommer til å støte på problemer...

Jeg har aldri engasjert meg i lokaliseringsarbeid, så jeg vet ikke
hvor mye tid det tar, men det er det kanskje andre på listene som
kan kommentere?

-- Ole