[gnome-nl] [DL]gspell - master

Hallo,

Er is een opmerking bij gspell — master — po (Nederlands) geplaatst.
https://l10n.gnome.org/vertimus/gspell/master/po/nl/

Dag Pander, normaal gezien moet je hier 'Reserveren voor vertaling' kunnen selecteren, waarna je de vertaling
kan uploaden en iemand anders ze kan controleren en indienen. Als je op deze site een opmerking plaatst vink
je ook best 'E-mail sturen aan de teamlijst' aan, anders krijgen we er geen melding van. Ik heb je opmerking
nu maar toevallig gezien. Nu, om op je voorstellen te reageren:
- We gebruiken bij GNOME (en eigenlijk overal behalve bij Apple) al sinds jaar en dag de infinitiefvorm als
gebiedende wijs, vanuit de redenering dat de gebruiker tegen de computer zegt "Ik wil ..." of "De computer
moet ...", deze wijziging voeren we dus niet door. Het gaat hier om een ongeschreven standaard, nogmaals is
enkel Apple hier tegendraads. Windows, Android, enz. gebruiken allemaal de infinitief. Wanneer de computer
daarentegen iets tegen de gebruiker zegt, wordt wel de gewone gebiedende wijs gebruikt, omdat de computer
daar de gebruiker wel duidelijk rechtstreeks aanspreekt.
- "Geen taal is ingesteld" en "geen taal is geselecteerd" zijn grammaticaal onjuist en zouden "er is geen
taal ingesteld (resp. geselecteerd)" moeten zijn, maar daarnaast is het gebruik zonder werkwoord is al sinds
jaar en dag de norm in de computerwereld (en overigens ook in krantenkoppen). Bovendien weet ik niet waar
deze strings zich precies bevinden. Als er voldoende ruimte is, kunnen we er volwaardige volzinnen van maken,
maar meestal is dit niet mogelijk, niet nodig of zelfs storend. De interface is gemaakt voor het Engels, het
Nederlands past daar met meer letters en allerlei voor- en achtervoegsels enkel in door de minst belangrijke
informatie hier en daar achterwege te laten, wat er meestal op neerkomt dat lid- en werkwoorden geschrapt
worden.

Nathan Follens
--
Dit is een automatische berichtgeving van l10n.gnome.org.