[gnome-nl] Gnome 3.30

Dag iedereen, ik heb vorige week mijn systeem bijgewerkt naar versie 3.30. Bedankt aan iedereen om de vertaling weer op punt te stellen! Deze keer kon ik jammer genoeg niet al te veel meehelpen, maar volgende keer ben ik weer van de partij. Op naar de 100%!

Nu heb ik wel minder goed nieuws: Gnome 3.30 heeft zeer zware prestatieproblemen. Net nu er in de laatste uitgave van 3.28 merkbaar vloeiendere animaties e.d. zaten, lijkt al dat werk verloren te zijn gegaan in 3.30. Ik gebruik zelf al een jaar of twee-drie Gnome met Wayland, maar sinds 3.30 is dat gewoon onbruikbaar geworden. Het hapert elke tien seconden, en typen is vrijwel onmogelijk omdat toetsaanslagen om de haverklap worden herhaald (vermoedelijk als gevolg van die haperingen). Ik raad daarom iedereen aan die nu ook Gnome met Wayland gebruikt weer over te schakelen naar Gnome met X (of om simpelweg de update naar 3.30 nog niet te installeren). Hierin komt het pro bleem met de herhalende toetsaanslagen niet voor, en ook de haperingen zijn veel beperkter. Het is echter nog steeds een duidelijke achteruitgang in vergelijking met Gnome 3.28. Ik snap niet echt hoe de ontwikkelaars hier geen graten in zagen, het verschil is dag en nacht, zelfs op een vrij krachtige computer. Ik hoop dat deze problemen zo snel mogelijk opgelost kunnen worden, maar momenteel kan ik Gnome 3.30 dus, ondanks de uitstekende Nederlandse vertaling, absoluut niet aanraden.

Verder nog een vertaalsuggestie: momenteel gebruiken we bij bestandsoverdrachten in Nautilus de letterlijk vertaalde tekst "x bestanden resteren/x bestand resteert". Onlangs sprong er mij eindelijk een minder stroeve vertaling te binnen: "Nog x bestanden/bestand te gaan". Klinkt dit jullie ook als een verbetering in de oren?

Groetjes
Nathan