Re: [gnome-nl] Klikken/selecteren/kiezen

Deze analyse van Wouter is heel verhelderend. We hebben inderdaad eerder de discussie gehad over het vertalen van 'click button' en 'press button', waarbij sommigen, in beide gevallen, de voorkeur geven aan 'druk op' omdat er ook mensen zijn die alleen het toetsenbord gebruiken. Mijns inziens zeg je 'druk op' wanneer het om een toetsenbordknop gaat en 'klik op' als het om een getekende 'knop' op het scherm gaat waar je doorgaans op klikt (maar ik ben een fervente muisgebruiker). De neutrale manier, zoals hier door Wouter beschreven, zou dus kunnen zijn 'kies nnn'. Het is zeker waar dat er ook mensen zijn die geen muis gebruiken en dus ook niet klikken maar, na selecteren, op Enter drukken. Voor mij is selecteren toch een andere handeling, al dan niet met muis. Doorgaans selecteer je iets door er 1x op te klikken of er naartoe te navigeren. Vervolgens moet je nog het commando uitvoeren door 1. dubbelklik of 2. enter.
In het geval van Checkbox kunnen we voor Select Test wel het neutrale 'Kies Testen' de voorkeur geven, ook al moet ik er wel even aan wennen.
Vertalen is vaak een kwestie van keuzes maken. Daarom vind ik het persoonlijk heel fijn dat we af en toe discussiëren via deze lijst over dit soort 'keuzes'.