gnome-nl Gnome Vs. KDE

1 van de punten waar we op het novell congres snel achter kwamen was dat
mensen graag wouden weten wat nu het verschil was tussen KDE/GNOME.

En als je dan iemand als mij bent. (jup KDE 2.1 wel eens gedraaid, maar
voor de rest?) dan kun je eigenlijk alleen je mening geven, en je mening
is leuk maar niet echt nuttig.

Na het congres werd er dan ook nog even tussen neus en lippen over dit
punt gepraat, en in ieder geval besloten om niet onnodig olie op het
vuur te gooien, door onze mening als feit te verkondigen.
Wat uiteraard een goed valide punt is, maar nogal lastig als er iemand
voor je staat en je wel weet waarom jij GNOME gebruikt, maar niet weet
waarom je niet KDE gebruikt.

Een mogelijke oplossing is dus om samen met de KDE mensen een soort
lijst met punten op te maken, waar de cruciale verschillen zitten die
voor systeem beheerders/gebruikers van belang zijn.
Uit zo'n lijst kun je dan een verhaaltje bouwen voor geïnteresseerde die
met zo'n vraag komen.

en zowiezo lijkt het me verhelderend om zo'n lijst te hebben, om ook wat
meer inzicht te krijgen in de gebrekken van GNOME, en de pluspunten van
KDE.

een begin van zo'n lijst volgt hieronder.

Taakbalk:
de taakbalk zit standaard bovenin.
Men zegt altijd dat dit erg Mac achtig is, wat niet echt waar is gezien
de taakbalk in OS9/OSX heel anders werkt.
Maar naast dit feit is deze locatie gewoon betere omdat de idealen
positie van een monitor een aantal centimeter beneden je ogen is, en dus
je hoek van zicht (view angle?) automaties deze balk kan negeren. Wat
weer efficiënter werkt, omdat deze balk enkel nodig is bij het opstarten
van programma's, of mogelijk het switchen van 1 programma naar een
ander.
Een mogelijk minpunt van deze keuze is dat het een lastigheid is voor
mensen die windows gewend zijn, immers ze zullen in het begin een klein
beetje gedesoriënteerd zijn, bij het zoeken naar de "start" knop.

Browsen:
De "spacial" view mode, is tegenwoordig standaard.
Zelf was het voor mij ook eerst een drempel maar werkt na enige tijd
best fijn. Argumenten waarom de "spacial" view beter is, is een
onderwerp wat op het internet breed besproken is, en waar ik nu geen
foute vertaling van wil gaan geven.
Maar ook hier weer is het voor de windows gebruikers, en de OSX
gebruikers die overstappen op het eerste gezicht een stap terug in de
tijd. (win95/OS9)

Evolution:
Ik durf wel te zeggen dat Evolution samen met de Evolution data server
op dit moment, de mooiste PIM integratie is die ik heb gezien.
Vooral de integratie van de Clock taakbalk applet is geniaal. Waarbij
planningen en afspraken op een simpele en duidelijke manier gemaakt
kunnen worden.
Nu weet ik niet hoever Kmail op dit punt is, maar ik denk dat evolution
wel als een selling point gezien kan worden.
Mensen die outlook gewend zijn, zullen zich direct thuis voelen in zo'n
geïntegreerde PIM.

configuratie:
Onder GNOME valt aan look&feel uiteraard veel in te stellen, echter is
het vaak voor bedrijven ook interessant om dit soort grapjes juist uit
te zetten.
(company policie enzo)
Ik denk dat je binnen GNOME toch vaak naar een terminal moet grijpen om
zulk soort ingrijpende dingen voor elkaar te krijgen.
Ik ben hier niet 100% bekend mee, maar ik denk dat dit wel als een
realisties min punt gezien moet worden van GNOME.
Een systeem beheerder zal net wat meer kennis van GNOME moeten hebben om
het efficiënt en sluitend in te dammen.

Netwerk:
Op het congres was er iemand die even wat aan het kijken was in GNOME,
en deze keek vaak naar de properties van files.
Bij files zoals een sxw of een png ofzo, krijg je allemaal informatie
zoals je hem verwacht.
Echter deed deze man het ook bij het Windows Network icoontje in
Network.
Zoals "Ik" verwachte kreeg ik alle details te zien over dit "bestand",
nou zei de persoon in kwestie er niets over maar ik realiseerde me wel
hoe onlogisch dit moet hebben geleken, en dat is het ook.
Immers waarom heeft mijn netwerk een access time, of een modified
attribuut. (stonden op unknown, maar ze stonden er wel)
Met als type "desktop configuration file" maar echt iets te configureren
viel daar niet.
Ook kon je een icoon instellen. wat niet werkt.

Dit zal in de toekomst wel veranderen. Maar op dit moment is dit niet
logisch binnen GNOME.
Het is een netwerk, als ik de properties van een netwerk opvraag hoor ik
niet de properties van een niet bestaand/half bestaand bestand te
krijgen.

Omgang met de visuele elementen van je scherm:
Dit is waarschijnlijk wel 1 van de mooiste dingen aan GNOME, alles wat
je met de muis kunt aan klikken of verslepen of wat dan ook.
Reageert zoals je verwacht dat het reageert.