[GNOME-TR] İhtiyaçtan dolayıdır :)

Merhaba

Beni bir şekilde tanıyorsunuzdur. Ben aranızda Gnome sisteminin erişilebilirlik özelliklerini çevirerek (daha doğrusu çevirisini güncelleyerek) yer aldım. Bu mesajı yazmamdaki asıl sebep, bu guruptaki kominitenin tamda bu soruna çözüm bulabilecek bir bağlantıya sahip olabilme ihtimali. Türkçe konuşan körler arasında, gnome kullanımını ciddi şekilde azaltan bir unsur var. Bu unsur, tüm Linux dağıtımlarını etkiliyor. Ben python programlaması biliyorum ama ciddi sorun, bu kadar derinlemesine hakim değilim ve sanırım bu sorun sadece python ile çözülebilecek gibi değil. Linux programlama deneyimine sahip bir bilgi birikimine ihtiyacım var.

Öncelikle sorun 1:

Daha katlanılabilir bir ses sentezleyicisi. Doğru, ses sentezleyicileri metinleri konuşmaya çevirirler ve Gnome ve masaüstüler ESpeak adındaki ücretsiz, açık kaynak kodlu ama tam anlamıyla işkence olan bir sentezleyici sunuyorlar. Ben UlakBim ile daha önce pardus için iletişim kurmuştum ve neredeyse ilerleme kaydedilebilecekken, UlakBim bağlantım tamami ile koptu. Şimdi kimseye ulaşamıyorum. Onun üzerine ben durmadım. Öncelikle SpeechDispatcher ve Gnome Speech Server’e bağlanan tüm sentezleyicilerin kullanılabildiğini öğrendim ve herkesin günlük hayatta kullanmış olduğu Nuance Vocalizer’in içerisinde linux’ta dahil olmak üzere tüm sdk’larını buldum. İşi aşağı yukarı nasıl yapılacağına dair bir bilgim ve kaynağım var. Buna çözüm olabilecek biri veya tanıdığı olan var mı? Ben kendisi ile tüm iletişimleri ve testleri hatta kaynakları temin edeceğim.

Sorun2:

Kurulumdaki sentezleyici sorunu. Biz yıllardır Windows yapmaz biz ekleriz, usülü, Windows kurulumlarına önce ses kartlarını gömerek, sonra ekran okuyucuyu gömerek Windows kurulumu u konuşkan hale getirirdik. En nihayetinde Microsoft ekran okuyucuyu kurulumda kullanılabilir hale getirdi, hemen akabinde biz olmayan Türkçe sentezleyici seçeneğini ekledik. Bu projenin adı da, tts on the installer. Peki Linux kurulum disklerine, olmadığı halde orca Paketini ve ayarları otomatik olarak eklemek mümkün müdür? Bunu yapabilmeyi çok isterdim. Ubuntu 16.04’e kadar düzgün çalışan sistem bozuldu ve birçok Linux dağıtımında kurulumda orca kullanmak mümkn değil.

Benim ne halt yediğimi merak ediyorsanız buradan bakabilirsiniz.