[gnome-nl] Dubbele of enkele aanhalingstekens + typografie

Bij het vertalen van gnome-user-docs kom ik zowel dubbele als enkele aanhalingstekens tegen. Ik heb taaladvies [1] geraadpleegd.

Er is geen verschil, maar: We raden aan om consequent voor één systeem te kiezen.

Typografie: ik gebruik altijd ‘ alt+( en ’ alt+). De vraag is: moeten wij dubbele aanhalingstekens gebruiken als dat in de Engelse tekst ook het geval is? Voorbeeld:

What does "super user" mean? (dit komt uit mijn vertaalprogramma, roze is oud blauw is nieuw.

Mijn voorkeur gaat uit naar enkele aanhalingstekens zoals boven, om consequent te zijn.

Overigens vond ik de verwijzingen naar [2] en [3] van Nathan heel interessant. Ik zal bij user-docs ook eens een balletje opgooien hierover (#docs of maillijst).

Hannie

[1] http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/11/dubbele_of_enkele_aanhalingstekens_bij_een_citaat/

[2] https://developer.gnome.org/hig/stable/typography.html.en

[3] https://wiki.gnome.org/Initiatives/GnomeGoals/UnicodeUsage