[gnome-nl] Gradians (gcalctool)

In gcalctool is het woord "grandians" vertaald door "gradiënten". Er is mij op gewezen door een wetenschapper dat dit niet juist is. Het zou "gon" moeten zijn.

Bij "gradians" (in gcalctool) staat de volgende uitleg:
Angle unit Preferences dialog: Angle unit combo box: Use gradians for trigonometric calculations

Hier even wat resultaten van mijn google-zoektocht:
Gradiënt:
Neem bijvoorbeeld de functie f(x,y) = x²+y². De gradiënt is dan (2x,2y), dat begrijp je?
In het punt (1,1,2) van de grafiek, geeft de gradiënt de richting van de sterkste stijging.
In dat punt (invullen) is de gradiënt (2,2), die vector geeft in het xy-vlak deze richting...

Gon:
Gon (mv gon) kan verwijzen naar een decimale graad
De decimale graad is gedefinieerd als een 1/400 van een cirkel. Deze graad wordt aangeduid met gon, grad of gra.

Het zou hier dus "gon" moeten zijn.

Misschien zijn er onder degenen die dit lezen wetenschappers of landmeters die dit kunnen bevestigen?

Groeten,