Gnome Turk Kalite Guvence ve Hata Kontrolu

Merhaba;

Malum Gnome 2.6 yaklasirken istatislikleri yukari cekmek icin, aceleden
de olacak, yazim hatalari yapiyoruz. 2.6 cikisindan sonra bir takim
olusturup (2-3 kisilik bir takim), Gnome 2.8'e yonelik, cevirilerdeki
yazim hatalarini ve grafik arabirim uyusmazliklarini kontrol etmemiz
sanirim cok faydali olur.

Ben bunun icin bir yandan hazirlanmaya basladim diyebilirim. Ilk olarak,
gnome-turk sozlugunu biraz daha kuculterek, sadece genel terimleri
kontrol edecek (guncel ornek applet->uygulamacik) bir script hazirladim.
Bir yandan da ceviri yaptigim icin cok vakit ayiramadim ona ama sanirim
KG yapmayi basarabilirsek, biraz gelisince faydali bir arac olacak.

Bunun yaninda bir de yazim yanlislari var. Ben bazen uzerinden 2-3 defa
gectigim seyleri bile goz alismasindan dolayi goremiyorum. Bunun icinde
en iyi yolun bir spell-check programi kullanmak oldugunu dusundum.
Alternatifler pek yok acikcasi, ama olanlarda gayet yetenekliler. Aspell
var mesela. Evolution ve bir cok baska programin kullandigi sistem. Onun
da ne yazik ki Turkce sozlugu yoktu. (Bu sozlukler basa bela :) turkce.
sourceforge.net adresinde hazirlanmis bir sozluk var ama hem eski aspell
surumu icin, hem de kelime listesi zayif dahasi cok hatali. Bu yuzden
yeni bir sozluk olusturmaya basladim.

Ama bir sorun var tabi. Aspell icin eklerle olusan her kelimeyi tek tek
kelime listesine eklemek gerekiyor. Yani "bardak" , "bardakta",
"bartaktan"... gibi gidiyor bu liste. Sondan eklemeli dil olmasi
nedeniyle Turkce icin kelime listesi yapisi hic uygun degil. Aspell'in
yeni surumunde bunun icin cozum getirilmis. OpenOffice getirmis daha
dogrusu cozumu aspell'de kullanacak. Bu bilgiye ulasirken OpenOffice'de
de Turkce yazim kontrolu olmadigini gordum. Hem sevindim hem uzuldum. :)
Sonucta hazirlanacak sozluk her iki uygulama icinde kullanilabilir.

Aspell ve bu terim kontrolu ile sanirim hem hizli hemde etkili bir
ceviri kontrolu yapilabilir. Tabi eger KG takimi kurabilirsek el ile
kontrollerle cok daha guclu ceviriler olusmus olur. Istatistiksel
basarimizi, uygulama basarisina da donusturmus oluruz. Neyse, gene almis
basimi gitmisim. :) Vaktinizi aldigim icin kusura bakmayin. Kolay gelsin
herkese.

Baris.

--
Gnome-Turk