toplanti ve cocuklar.gnome.org.tr

Merhabalar;

Oncelikle Gnome toplantisina katilamayacagimi uzulerek belirteyim. Bir
sonraki toplantya katilabilmek icin elimden geleni yapacagim. Daha sonra
da Ankara'da bir toplanti yapariz saniyorum. (malumunuz senlik) Toplanti
oncesinde bu toplantida tartisilmasinin gerektigini dusundugum bir kac
konu var onlari burada aktarmak istiyorum. Sanirim toplanti oncesi
herkesin bir beyin firtinasi yapmasi acisindan toplanti konularini
guncel bir sekilde dile getirecegimiz posta trafikleri olusturmamiz
yerinde olur. Bu konuda da fikirlerinizi bekliyorum. Ben aklimdakilerle
baslayayim, ekleme yaparsaniz sevinirim. Ayrica yazdigim konular
hakkindaki fikirlerimi de ekleyecegim.

- Web sayfasinin eksikleri

GNOME Programlari
Evet sorumluluk sahibi olmayan bir arkadasimizin goreviydi bu. Hala
yapamadi. :( Sanirim bu sayfa hakkinda dusunduklerimi yerine getirecek
beceriyi gosteremedim. Gerci yarin aksam program eklemeyi mumkun kilacak
bir sistem olusturabilirim saniyorum. Daha sonrasinda programlari
eklemek kaliyor. Burada ben tek basima ne kadar hizli yaparim bilmiyorum
ancak sizlerinde yardimiyla hizli bir veritabani olusturabiliriz. Bu
konuda goruslerimi de parca parca eski mektuplarda dile getirmistim.

Ekran Goruntuleri
Bu bolumu de bir an once tamamlamamiz faydali olur sanirim. Yeni
goruntuler gonderebilirim ben eger gerekiyorsa.

Wiki
Web sayfasinin wiki olabilecek bolumlerini tespit edip buralari wiki
yapabiliriz. Daha onceden konusmustuk ve tamam demistik sanirim. Bence
GNOME - SSS, Baglantilar ilk etapta hizla wiki yapabilecegimiz yerler
olabilir. Bunun disinda asagida deginecegim gelistirici.g.o.tr de wiki
olabilir.

gelistirici.gnome.org.tr
Bu da onceden konustugumuz ancak pek mesefa katedemedigimiz bir bolum.
Sanirim bu toplantida birisi bu bolumu yuklense cok iyi olacak. Bu bolum
icin oncelikli gtk/glib, gconf, bonobo, pango vs. belgelerinin
cevirilmesi geliyor. Eger birisi bu konuda kordinator olur ise sanirim
burada da kisa zamanda ilerleme kazaniriz.

Cevirmenler
Bu bolumu surekli soyleyeyim diyip ama unutuyorum. Burayi ya guncel hale
getirmemiz gerekiyor ya guncel hale getiremiyorsak da kaldirmamiz. Belki
burasi da wiki olmasi gereken bolumlerden birisidir. En son katkida
bulunmus ve o listede olmayan ceviriciler var. Bu tip bir listenin
tesvik edici oldugunda hemfikirim ancak guncel tutmak da bir o kadar
onemli.

- Gnome Turkiye
Gecen toplanti sonrasi genelde Gnome cevirisi yapan bu toplulugun Gnome
Turkiye olarak anilmasini ve misyonunu o yonde degistirmesini
konusmustuk. Belki bu toplantida bu konular daha da irdelense daha iyi
olacak. Gnome Turkiye olarak ceviri disinda, web sayfasi disinda
yapilmasi gerekenleri, yapabileceklerimizin konusulmasi bir yol plani
cizmek acisindan en azindan fikir zenginligi katacagini dusunuyorum. Bu
konuda Gelecek, Uludag ve belki ileride baska dagitimlar icin nasil
katkilarda bulunabiliriz bunlari konusmamizda fayda var. Bu fikirlerin
en sicak dile getirilebilecegi ortam da bu uc aylik toplantilar o acidan
gundem maddesi olarak bu basligi her toplantida bulundumamiz gerektigini
dusunuyorum.

- Gnome.org.tr E-Posta Adresleri
Bu konu da toplantida karara baglanir diye umut ediyorum. Bence iki
opsiyonda bulunmali (hem alias, hem de vpop hesabi olarak).

-cocuklar.gnome.org.tr

Son olarak da orta ve uzun vadede (ekonomist konusmasi gibi oldu bu da)
acik kaynakli yazilimlarin yayilmasi icin onemli oldugunu dusundugum bir
nokta var. O da gnome kullaniminin dolayli olarak linux kullaniminin
cocuklarda ve genclerde yayilmasi noktasi var.

Linux kullanimi onunde insanlain en cok yakindigi noktayi (forumlarda
orada burada) soyle bir tarasak, ilk cikacak sey insanlarin Windows'u
'zaten' biliyor olmalarindan dolayi linux'un ek bir ogrenim suresi
gerektirdigi. M$'un da surekli TCO diye herkesin gozune soktugu kavramin
temelinde de bu yatiyor. Bu kismen dogru olsa bile, sanki Windows'un hic
ogrenme egrisi yokmus farzedilerek yapilan bir onerme. Bu acidan
yapilabilecek en dogru seyin, masaustu linux kullanimini orta ve buyuk
yas uzerinde kullanimini yaymaya calismaktansa cocuklar ve gencler
uzerine yaymaya calismak oldugunu dusunuyorum. Zaten cocuklar ve gencler
uzerinde yayilirsa yayilimi cok daha hizli olacaktir. Bu yuzden web
sayfasinda bu paralelde bolumler olmasi gerekiyor diye dusunuyorum. Bu
acidan isini sinsice yapan en guzel yol cocuklara yonelik, cocuk egitim
programlarinin dahil oldugu ayri bi bolum.

Daha once bu konuda yapilmis (hatta Gorkem Cetin tarafindan) sunumlar
oldugunu gormustum. Bu sunumlari, ve web'de bulunan bir cok kaynagi
derleyerek, bilgisayar kullanarak cocugunun gelisiminde yardimci olmak
isteyen birisinin ihtiyac duyacagi araclari kolay yoldan nasil
edinebilecegi ve bu konuda bilgilendirici yazilarin olacagi bir bolum
olusturmayi oneriyorum. Belki bu tip bir calismayi, diger sistemler
(KDE'den bahsediyorum) ile birlikte yurutmek daha verimli olur ancak
simdilik kendimiz en azindan bir baslangic yaparsak daha rahat ilerleme
kaydederiz.

Kucuk yastan Gnome arayuzu ile tanismis bir kisi buyuyunce pek tabi
kendisine o sistemi yakin gorur. Cogu yerde insanlarin Windows isleyisi
disindaki isleyisleri hatali gormesinin en basta gelen nedeni de budur
aslinda. Ben her zaman Gnome'un Windows'a gore cok daha kolay
kullanilabilir oldugunu savunuyorum, ve oyle oldugunu insanlar uzerinde
gorebiliyorum. Tek sorun aliskanliklar ve farklilik duygusu. Gnome
uzerinde yapilamayan seylerin Windows uzerinde sanki yapilabiliyormus
hissi. Bunlari yenebilmenin ise tek yolu cok erken yaslardan insanlari
Linux ile tanistirabilmek.

Bu acidan cocuklar.gnome.org.tr (baska bir isim de olabilir tabi ki)
gibi bir bolumun hem egitici, hem de bu konularda yardimci olacagini
dusunuyorum. Sizlerin fikirlerini bu konuda neler yapabilecegimiz
hakkinda goruslerinizi merak ediyorum. Dogrusu bu konuda yabanci
yapilmis dizinler var (http://richtech.ca/seul/) ki elimizde oyle pek az
da program yok. Biraz ugras gerektirecek bir bolum olacak.

Biliyorum bu konu gelistirici.g.o.tr gibi heyecan verecek bir bolum
degil. Ancak basta da soyledigim gibi linux'un yaygin kullanimi onunde
linux'un teknolojik yeterliliklerinden daha cok Windows'un defakto
standart olma yolunda cok buyuk bir mesafe katedmesi var. Gelecekte bunu
kirabilmenin yolu ise mumkun olan en kucuk yastan insanlari linux'u
kullandirmaya tesvik etmek. Sanmiyorum ki hic bir ebeveyn, ucretsiz
kullanabilecegi ve rahatlikla, sorunsuz bir sekilde kullanabilecegi
basarili egitici programlari ucretli alternatiflerine tercih etsin.
Fakat onlara once bu tercihin mevcut oldugunu gostermemiz gerekiyor.

Kusura bakmayin biraz uzun bir yazi oldu, ancak uc ayda bir bu tip
yazilar yazmaya/okumaya alisalim. :) Bu konularda fikirlerinizi
bekliyorum.

--
Baris Cicek <baris teamforce name tr>