Re: [gnome-nl] Lange ij

Reinout van Schouwen wrote:

> Beste mensen,
>
> Ik heb een ideetje: nu dat bijna alle (grafische) opensource
> programmatuur van UTF-8 gebruik maakt, zouden we best het initiatief
> kunnen nemen om alle voorkomens van de klinker 'ij' te vervangen door
> het unicode-teken U+0133, de lange ij dus (die ik niet in e-mail
> gebruik omdat hier ASCII nog steeds de standaard is). Typografisch
> gezien ziet dat er iets netter uit dan een losse i en j, en tenslotte
> ligt het schrijfmachinetijdperk al enige tijd achter ons.
>
> Wat denken jullie ervan? Is dit een haalbaar plan, of is het risico te
> [...]
Ik zag net jouw gebruik van deze ij op IRC. Mijn IRC is netjes afgesteld
op UTF-8 en mijn systeem ook, dus ik kon hem lezen zonder problemen.
Echter, hij stak een beetje af bij de rest van de tekst in de terminal
(kleiner dan de rest van het font). Voor de goede orde, ik gebruik
Bitstream Vera Sans Mono voor mijn X-chat. Mijn vermoeden is dus dat dit
standaard font hem iig niet heeft en het ergens anders vandaan wordt
gehaald. In dat geval is mijn reactie hierop dat het misschien beter zou
zijn om te laten, zeker als de Bitstream serie deze letter niet heeft.
Een plaatje ter verduidelijking:

PNG image