Re: [gnome-nl] desktop voor MKB

Op 23-feb-05 om 12:00 heeft Frederik Vos het volgende geschreven:
Op zich is Ubuntu denk ik een mooi uitgangspunt om op basis daarvan een
distributie te maken die meer op het bedrijfsleven is gericht. Dat is
ook best makkelijk want de kern is al redelijk simpel (van alles 1) en
volgens mij ook bijna helemaal vertaald. Qua gebruiksvriendelijkheid is
GNOME denk ik sowieso beter dan KDE, maar dat lijkt me logisch om hier
te zeggen :)

Minstens zo belangrijk is dat er een bedrijf achter een distributie
staat, met degelijke complete support... Beter een wat oudere versie die
goed door getest is dan een last-minute-edge toestand.
En prof. kun je echt niet aankomen met argumenten als: er is goeie
support via een newsgroup etc.

Het lijkt mij dat je die support ook zelf kan regelen. Achter Ubuntu zit natuurlijk ook gewoon een bedrijf (Canonical), en die willen hun geld verdienen met support, dus daar kan je ook gebruik van maken. Het "bleeding edge" is natuurlijk wel een nadeel, hoewel Ubuntu volgens mij behoorlijk stabiel is.

Zonder een flame-war te willen starten: Ubuntu is net zoals de meeste
andere debian based distro's heel leuk om hobbymatig eens mee te stuwen,
maar je gaat dat hopelijk toch niet in productie omgevingen
introduceren.

Dat hangt dus af van de support. Maar in een bedrijf heb je volgens mij wel het voordeel dat je met een relatief beperkte set software werkt, je hoeft dus minder op elkaar af te stemmen en dat zou het makkelijker moeten maken om het stabiel te maken. En ach, van MS Windows schijnt men toch al wat instabiliteit gewend te zijn dus die ene crash in het jaar neemt niemand je kwalijk ;)

Overigens installeer ik via mijn eigen bedrijfje inmiddels behoorlijk
wat full-linuxm zowel op desktop als server bij KMO's (voornamelijk in
Belgie, maar ook daarbuiten). Wij hebben daarbij gekozen voor SuSE 9.2
icm de meegeleverde Gnome versie. (Met enkele kleine updates, waaronder
Gaim)

Mijn vriendin gebruikt SuSE 9.1 met KDE (GNOME heb ik nooit echt lekker aan de praat gekregen, zowel de meegeleverde als de extra aangeboden 2.6 niet), maar het viel me toch een beetje tegen qua stabiliteit. Zo wilde ik haar haar digitale portfolio (in feite een website) voor haar opleiding laten maken met Quanta Plus, maar dat bleek regelmatig "zomaar" te crashen. KBear voor ftp werkte ook niet betrouwbaar. In hoeverre 9.2 verbeterd weet ik niet, maar het viel mij wel een beetje tegen.

Maar hoe gaat dat dan met support van SuSE? Wordt dat door Novell gedaan of lever jij met jouw bedrijfje de ondersteuning? Want als je het zelf doet, dan hangt het dus minder af van de support van de distromaker, dan wil je eigenlijk vooral tijdige security updates. (maar ik ben geen expert op dat gebied)

--
Vriendelijke groet,        | E-mail: michel klijmij net
                           | Web   : http://michel.klijmij.net/
                           | Jabber: michel jabber xs4all nl
Michel Klijmij             | GPGkey: 0x8A43CF30