Re: [gnome-nl] Oproer in de de cd/dvd-werkplaats

Op di, 05-09-2006 te 20:01 +0200, schreef Jurian Sluiman:
> De discussie groen vs. wit is al eerder geweest. Toen is er gekozen
> voor groen. De spelling zal dan ook het groene boekje gaan volgen.

Ik heb de witte woordenlijst nog nooit gezien, dus of die iets anders
zegt weet ik niet, maar een Nederlandse Taalunie die kan bepalen hoe ik
een merknaam mag spellen, dat lijkt me gewoon pure onzin.  ;-)

Maar omdat jullie toch zo graag de Nederlandse Taalunie volgen, even
citeren van <http://woordenlijst.org/leidraad/17/3/#r17c>:

        *regel 17.C*
        Een initiaalwoord of letterwoord schrijven we zonder punten. We
        nemen de hoofdletters van de afgekorte woorden over. Als een
        organisatie zelf een schrijfwijze hanteert die afwijkt van deze
        regel, dan volgen we het donorprincipe en respecteren we die
        schrijfwijze.

En <http://woordenlijst.org/leidraad/lijst_van_vaktermen/donorprincipe/>:

        *donorprincipe*
        het respecteren van de schrijfwijze die in de taal van herkomst
        gebruikt wordt of die de oprichter, de ontwerper of de eigenaar
        van een instelling of merk heeft gekozen. Zo kan iemand een
        eigennaam vastleggen die afwijkt van de officiële
        spellingregels, bijvoorbeeld het hoofdlettergebruik in StuBru
        (Studio Brussel) of PvdA (Partij van de Arbeid).

Ze volgen dus hun eigen regels niet...   :-P

--
Jan Claeys