[gnome-nl] GNome vragen

Hallo daar,
Ik ben een week geleden overgestapt op SUSE 10. Dat gaat gelukkig allemaal heel goed. Ik gebruik gnome en evolution als e-mail.
Nu ben ik tegen twee praktische zaken aangelopen, ik heb er op internet niets over kunnen vinden, ik hoop dat iemand me op weg kan helpen:
- is er een Dutch Dictionary voor Evolution? Ik heb wel die voor OOo erop gezet, en die doet het daarin, maar in Evolution moet ik blijkbaar een aparte installeren.
- ik maak veel presentaties en maak dan een screenshot van een actief venster en plak dat in een slide. In KDE kun je dat doen met de printscreen knop. Dan gaat die pagina naar het clipboard. In Gnome moet het naar een bestand. Is wat omslachtig. Is daar een truuk/tooltje voor?

groeten,
Rob Bastiaansen